MicroBio vases, inspired by microbiology

MicroBio vases Nicole Spit

 

NL | Een selectie van de MicroBio vazen is te zien bij de Dutch Design Week in Eindhoven. van 20- 28 oktober 2018. En enkelen zijn ook te koop in de DDW shop.

Een selectie van de MicroBio vazen was te zien tijdens de groepstentoonstelling ‘COLLAGE‘, 22 juni t/m 24 juni 2o18 in Pakhuis Dekker.

Tijdens de Kunstfietsroute Castricum 2018, waren ook deze MicroBio vazen van Nicole Spit te bewonderen in de binnenruimte van de ‘Tuin van kapitein Rommel’ in Castricum.

Een selectie van de MicroBio vazen is ook te zien en te koop bij bloembinderij ‘De Verleiding’ in Castricum.

MicroBio Vases StudioDaarheen

En | ‘MicroBio vases’. Made by Studio Dáárheen. Inspired by the wonderfull world of micro organism as seen under the microscope. The vases show growth forms with tentacles, spirals, clustering and membranes. The protrusions are made from flexibele silicon, so they won’t break off easily. A selection of the collection of MicroBio vases will also be for sale at the Dutch Design Week in the DDW shop. A spin-off of the exhibition ‘NeoBio, a vision on the influence of biotech on productdesign’ , in the Veem building, floor 9 at the DDW.

MicroBio vases by Studio Daarheen. Microbio vazen

De vazen zijn gebaseerd op de verwondering over schoonheid van de kleine micro organismen gezien door de microscoop.

MicroBio vases by Studio Daarheen. Microbio vazen.

microbio vases group. Microbio vazen.MicroBio vazen van Nicole Spit tijdens de kunstfietsroute Castricum 2018

Een groep MicroBio vazen. Iedere vaas heeft zijn eigen karakter.

Nominated for PRIMER18

PRIMER18 BioTronicols and TeethMussel nominated

ENG. | The exhibition jury of PRIMER18 (Conference for Design, Strategy & Future, organized by Design Futures) has nominated my projects: ‘BioTronicols’ and ‘TeethMussel’, for the PRIMER 18 Emerging Designer Exhibition. My project is one of the nominees chosen from 76 entries from 23 institutes/organizations across the world.
My project has been exhibited during the PRIMER18 conference on Friday, May 4th at the David Brower Center in Berkeley, California

1)  ‘BioTronicols’. Now that we all have our smartphones with touchscreens, we get almost no haptical
feedback. As a response to what we are lacking, tactility will become more and
more important. In these living electronical products, ‘Biotronicols’, the skin of
the products is the important tactile factor.
It can feel warm or cold, soft or with bumps, there are even hairs growing out
of the buttons. The cord is to connect them to each other.
They can be charged by putting them in a bowl of nutricious gel,
which they obtain through their gills

2)  ‘TeethMussel’. Speculative design. Dental Implant with new technology. The TeethMussel produces personalized teeth
based on a persons DNA blueprint. A combination of human DNA (special permission
granted) and a mussel. The teeth can be implanted in the jaw.
‘Health institute : Irkutsk Dental Grupp, Gene combinationcode:
Neutral03Mus125HUM568(*granted)HUM*pers, Protocol RUSib2-Rev3, Usage Health

PRIMER18 Nicole Spit nominated with TeethMussel, speculative design PRIMER18 Nicole Spit nominated with BioTronicols, speculative design

BioArt Week in Pakhuis Dekker

Binnenkort meer info over de BioArt Week in Pakhuis Dekker door Nicole Spit met tentoonstelling, kunstsalon en presentatiesTijdens de BioArt Week in Pakhuis Dekker kunt u zich laten verwonderen door de kunsttentoonstelling ‘BioArt, a vision on biotech’ en zich laten informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van biotechnologie bij de trendpresentaties. Mis het niet!

BioArtweek van Nicole Spit in Pakhuis Dekker

 

Zaterdag 31 maart t/m  Zondag 8 april  2018

De Tentoonstelling ‘BioArt, a vision on BioTech’

Designer Nicole Spit geeft in deze tentoonstelling met verschillende kunstobjecten haar visie op de toekomst van de biotechnologie en vormgeving.

Volgens Nicole is de (syn-) biotechnologie een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen met een verstrekkende invloed voor de komende jaren. Nicole (Design Academy Eindhoven en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) heeft jarenlang als productvormgever gewerkt. Ze richt zich met haar designstudio “Dáárheen” op de trends en tendensen in de samenleving.

De cross-over tussen kunst en wetenschap levert interessante nieuwe inzichten. Wat als de leidende bedrijven van de toekomst producten gaan maken waarin de nieuwe mogelijkheden van de biotechnologie commercieel ingezet gaan worden? Tot welke ‘producten’ zal dat gaan leiden? Wat zijn de ethische aspecten van genetisch gemodificeerde organismen die commercieel worden ontwikkeld voor ons voordeel? Wat zijn de positieve mogelijkheden en wat zijn de gevaren?

De bijzondere BioArt objecten, zoals een voorbeeld van een levende camera, een Virtual Reality-Implantaat, een algen etende raamslak, een genetisch gemodificeerd dier met bladgroen-tatoeage  en een tanden producerende mossel, zijn te zien tijdens de BioArt Week in Pakhuis Dekker. Het historische pand van het bijna 100 jaar oude zaadpakhuis biedt nu het decor voor deze uitdagende BioArt tentoonstelling waarin Nicole ons meeneemt naar een vervreemdende, fantastische en inspirerende toekomst.

Growing Vases II

GROWING VASES II

NeoBio Growing Vases II in Pakhuis Dekker.
NeoBio Growing Vases II in Pakhuis Dekker. (Photo credit Margo Bouwhuis)

The theme is inspired by the manageable and artificially manipulated nature. We can manipulate the organic in laboratories and send them in a direction that we impose on them. How does the organic behave in relation to the synthetic? How can we benefit from the clevernesses of nature? Can we tame nature? What will future nature look like?

NeoBio_SynthContact_Studio Daarheen
NeoBio ‘SynthContact_01’

 

NeoBio_SynthContact2_Studio Daarheen
NeoBio ‘SynthContact 02’

 

NeoBio_SynthContact 03_Studio Daarheen
NeoBio ‘SynthContact 03’

 

NeoBio_SynthContact 04_Studio Daarheen
NeoBio ‘SynthContact 04’

 

NeoBio_SynthContact 05_Studio Daarheen
NeoBio ‘SynthContact 05’

Growing Vases

GROWING VASES

The cells, monitored by the object beside the vase, grow on the glass structure, on the outside of vase.

New nature, labnature.

The project is about our changing relationship towards nature, in which we impose our will to living matter on a microbiological level. What will future nature look like? We can impose our will on living and growing matter, what is the outcome of our urge to create?

NeoBio_Alien outside inside by Studio Daarheen

NeoBio_group growing vases made by Studio Daarheen

Growing vase. Labnature.

When we use software to alter living cells, what kind of new lifeforms can we create? Project, ‘NeoBio’, about our changing relationship towards nature in which we impose our will to living matter on a microbiological level. This vase is growing on the outside of a nonliving glass structure.

What if we could use computersoftware to create living vases? The living cells would be growing on the outside of a structure and we could alter the form, just the way we would predict it in the software. The cells would be controlled by the little element in contact with its veins. The small object in contact with it’s veines, is monitoring the cells and can be programmed. The outside of the vase needs some water. Design Studio Dáárheen 2018 |

NeoBio Growing vase hartbeat

NeoBio_Heartgrow outside inside by Studio Daarheen

 

Tentoonstelling over Dementie

tentoonstelling Dementie. Icoon project KOM in hun wereld, dementie begrepen van binnenuitMeer begrip voor dementerenden, een minicursus mantelzorg in kunstobjecten.

In de binnenruimte van de ‘Tuin van kapitein Rommel’ is nog tot 20 juli de tentoonstelling ‘KOM in hun wereld, dementie begrepen van binnenuit’ te zien.  De schilderijen en objecten in deze tentoonstelling hebben een titel die aanspoort om iets voor dementerenden te doen of meer begrip te krijgen voor dementerenden. Mijn eigen verzamelonderzoek naar en ervaringen met dementie, heb ik omgezet in een aantal kunstobjecten. Omdat ik denk dat deze schilderijen en objecten in korte tijd en op een ander niveau, de informatie kunnen verduidelijken. Alle schilderijen en objecten van deze tentoonstelling hebben een ‘KOM-titel’ die een aansporing vormt om onze dementerende dierbaren te helpen. In het boek behorend tot de tentoonstelling is de uitleg bij de objecten te lezen.

KOM langs
KOM zoeken
KOM dichterbij
KOM terug
KOM in mijn rijk
KOM aanraken
KOM mee
KOM nou?!
KOM eens
KOM kijken

Een indruk van de tentoonstelling over dementie van Nicole Spit
Een indruk van de tentoonstelling over dementie.

In de tentoonstelling zijn onder andere collage-schilderijen te zien, waarbij portretten uit de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam, gezichten hebben gekregen van ouderen van nu. Door 3d toevoegingen en andere aanpassingen, ondersteunen de kunstwerken een idee over omgang met en begrip voor dementerenden. Een kwetsbaar ogend beeldje heeft een memory-stick in haar lichaam, waarop nog een herinnering staat. Deze is door de toeschouwer af te lezen met bijbehorende QR-code. Een spiegel vermengd oudere ogen met je eigen spiegelbeeld. Letterlijk tijd voor zelfreflectie. Het is bij de kunstobjecten opletten op de subtiele details, in de kraag van kleding zijn figuren te zien, een abstract schilderij lijkt ineens een ruimte met ramen en herbergt een bewoner en wat zijn de overgebleven woorden op een vervormde afstandsbediening?

KOM in mijn rijk

KOM in mijn rijk.

De dementerende verliest vaak het gevoel voor decorum. Wellicht lopen ze in vertrouwde
maar gescheurde kleren, het haar wordt niet meer gekamd, douchen is iets bedreigends
geworden met veel ingewikkelde handelingen. Beleefdheid wordt soms ingeruild door
lompheid in gedrag.
De persoon lijkt in niets meer op je vertrouwde keurige lieve dierbare, maar ze zijn het nog
wel. Let niet zo op het uiterlijk en onbeleefd gedrag, kijk er langs en zie daarbinnen zit nog
steeds een puur en warm mens. Kom in hun rijk.

KOM in mijn rijk. door Studio Daarheen

KOM in mijn rijk. Collage schilderij. Mixed media op canvas, 70 x 90cm.

KOM in mijn rijk. detailKOM in mijn rijk. Detail, de geborduurde draden vanuit de kraag.

KOM terug

KOM terug van Studio DaarheenKOM terug.

KOM terug, detailKOM terug, detail

KOM terug  |  Verdwijnen. Langzaam lijkt de geest van dementerende te worden gewist.
Gezamenlijke herinneringen lijken geformatteerd en zeggen de persoon niets meer.
Die vakantie, geen blijk van herkenning. Die straat waar jullie woonden, geen idee.

Maak dan nieuwe herinneringen, beleef samen dingen en maak er foto`s of video`s van.
Geniet van het nu. Dementerenden leven vooral in het nu.

KOM eens

‘KOM eens’. Soms zijn de herinneringen van de laatste jaren zo goed als uitgewist, maar zeer vroege herinneringen uit de kindertijd zijn er nog wel volop. Er was eens…

Op haar memory-stick staat een herinnering

 

KOM eens. Beeld met memory-stick uit de tentoonstelling 'KOM in hun wereld, dementie begrepen van binnnenuit'
Beeld met memory-stick uit de tentoonstelling ‘KOM in hun wereld, dementie begrepen van binnnenuit’ . Via een QR code kon men bij haar herinnering komen. De tentoonstelling was te zien bij ‘De tuin van Kapitein Rommel in Castricum’. 

Hieronder vind je haar herinnering.

 

Beeld met memory-stick en gat.
Het beeld heeft een gat in haar hoofd, waar haar herinneringen zaten.

Castricum, Seaweed an Algae Art

Paintings made of Algae.

The media on these paintings are made of algae. I have used roasted red seaweed (Nori), bladderwrack and Phytoplanktonic algae from a pond and saltwater Spirulina algae. I have harvested the bladderwrack from the beach of Castricum and the green floating algae from my own pond in Castricum. The paintings show the towers of the old town hall en the village church of Castricum.

Castricum is a small town nearby the sea and it lies, just like half of the Netherlands below sealevel, but is protected by the higher dunes and dikes. When the sealevel rises caused by climatechange, we have to take action. When a big flood would occur, the center of Castricum would be filled with seawater up to two meters high in and around the buildings.  On the other hand the sea provides opportunities for the local economy. Of course tourism, because the sea and the beach itself remains a wonderfull place, but also by harvesting seaweed from seaweed farms in the sea. I think seaweed will be an important product in the future. It has possibilities for interesting food and industrial applications.

The artworks made of algae can be seen at the ‘Kunstfietsroute Castricum 2017‘ at cultureel centrum Geesterhage in Castricum.

Artwork made of seaweed and algae
Artwork made of seaweed and algae. Artstudio Dáárheen 2017
Seaweed and Algae Art_ArtStudio Daarheen_Detail Raadhuis Castricum. Kunstenaar Nicole Spit
detail of the seaweed on the artwork of the old town hall of Castricum.

Working on the Artwork made of Algae and seaweed made by Nicole Spit, Studio Dáárheen 2017Art made of Algae and seaweed made by Nicole SpitDetail of Art made of Algae and seaweed made by Nicole Spit, Studio Dáárheen 2017Detail of Art made of Algae and seaweed made by Nicole Spit, Studio Dáárheen 2017